Kampányolni Jól! - beszámoló

 
 
márc.
28.

Kampányolni jól! - beszámoló

Republikon Intézet
 

2024. február 26-án szervezett egy kerekasztal beszélgetést a Republikon Intézet, minek témája a politikai kampányok és a kampányidőszak voltak. Minden választás előtt elhangzik: az eddigi legdurvább kampányra kell készülnünk. Az elmúlt évtizedekben azonban sok minden változott: a pártokat és jelöltjeiket népszerűsítő választási hirdetések egyre gyakrabban fordulnak lejáratásba és karaktergyilkosságba. A hivatalos kampányidőszakok ráadásul mára inkább csak névleg léteznek, hiszen a valódi kampányidőszakok választástól választásig tartanak. Márciusi eseményünkön a kampányokról, a fogalom változásáról, a jó kampányok lehetőségeiről és mibenlétéről beszélgettünk szakértő vendégeinkkel.

 

Megnyitó:

Horn Gábor, a Republikon Alapítvány kuratóriumi elnöke az esemény megnyitójának keretein belül elmondta, hogy az esemény szervezésekor viszonylag nyugodt időszakra lehetett számítani. Azonban ezt Magyar Péter megjelenése felülírta. Ennek nyomán a sokszor unalmasnak ható kampányidőszak is kicsit érdekesebb lehet. Megemlítette, hogy nőket is hívtak a beszélgetésre, azonban a megkeresettek általában a férfi kollégáikat ajánlották maguk helyett. Tehát ez az oka, hogy kizárólag férfiak vesznek részt a politikusi panelbeszélgetésen.

Politikusi panelbeszélgetés:

Molnár Zsolt, az MSZP parlamenti képviselője úgy gondolja, hogyaz segíthet az ellenzéknek, ha Magyar Péter fontos témákat feszeget. Viszont a hitelességét megkérdőjelezheti, hogy az általa kritizált rendszer haszonélvezője volt. Másfelől pedig az ellenzéknek hátrányos, ha nem a saját elképzeléseiről esik szó, hanem más téma uralja a nyilvánosságot. Úgy látja, hogy a kampány során az ellenzéki pártok egymáshoz való viszonya fontosabb lehet, mint a jelen lévő súlyos társadalmi problémák. Véleménye szerint csak egy erős, közös listán induló ellenzéknek lehet esélye 2026-ban a Fidesz legyőzésére. Abban az esetben, ha a párt egyedül indul az EP-választásokon minimum 1 mandátumra számít. Az önkormányzati választásokon Karácsony Gergely újraválasztását, néhány megyei jogú városban aratott győzelmet és 2019-ben megszerzett pozíciók megtartását értékelné sikerként.

Gyöngyösi Márton, a Jobbik-Konzervatívok elnöke sok sikert kíván Magyar Péternek, mivel a NER lebontását hazafias küldetésnek tartja. Azonban szeretné, ha elhangzana az első konkrét mondat tőle. Az ellenzék szempontjából hátrányosnak tartja, hogy egymaga betölti a teljes médiateret, nehéz saját témákat beemelni. Helyben hiteles embereket támogatnak, valamint nem tartja ezt a két választást alkalmasnak a kormányváltásra. Úgy gondolja, hogy az ország helye egyértelműen az Unióban és a NATO-ban van és a kampány során is ezt kell hangsúlyozni. Az EP-választáson a mandátumszerzés, míg az önkormányzati választásokon pedig néhány fontos város megőrzése a céljuk. Budapesten pedig fontosnak tartják az előválasztást, és nem érti Karácsony Gergely elzárkózását a lehetőség elől.

Barabás Richárd, a Párbeszéd-Zöldek társelnöke szerint a Magyar Péter jelenséggel az a gond, hogy évek múltán hirtelen ráébredt arra, hogy a rendszer, amelynek hasznát élvezte, rossz. Eközben az ellenzék hosszú évek óta folytatja ezt a harcot. A kialakult helyzetért magát az ellenzéket is felelősnek tartja, mivel nem tudott a Fidesszel szembeni valós politikai alternatívát állítani. Az utóbbi idők súlyos nemzetközi válságainak tükrében szerinte szükség van egy erős Európára. Magyarországon pedig egy Európa-párti, zöld, nyitott és progresszív alternatívát tart fontosnak. Véleménye szerint az EP-választások legnagyobb tétje az uniós források visszaszerzése a lakosság számára. A jelenlegi helyzetben nem tudja megjósolni, hogy lesz-e a pártnak EP-mandátuma vagy sem. Önkormányzati fronton Karácsony Gergely újraválasztása a legfőbb céljuk.

Kanász-Nagy Máté, az LMP parlamenti képviselője Magyar Péter felbukkanását egy válságjelenségnek tartja. Azonbanmeglátása szerint a kormánnyal való elégedetlenséget az ellenzéki pártoknak nem sikerült becsatornáznia. Úgy gondolja, hogy a folyamatos negatív helyzetértékelés az ellenzék részéről egyfajta pszichózishoz vezet és nem a problémák még hangosabb kiemelése a jó megoldás. A választási kampány legfontosabb kérdéseit az akkumulátorgyárak kérdésében és a budapesti problémák felmutatásában látja. Vitézy Dávid támogatásával azokat a szavazókat akarják elérni, akik szerint lehet változást elérni Budapesten. Szerinte Vitézy egyáltalán nem jelent kockázatot abból a szempontból, hogy a Fidesz visszaerezze Budapestet. Véleménye szerint a választási sikereket nem csak számokban lehet mérni, az LMP alternatívát próbál állítani az ellenzéken belül is.

Bedő Dávid, a Momentum frakcióvezetője elmondta, hogy kevés olyan időszak volt az elmúlt 14 évben amikor nem a Fidesz uralta a politikai napirendet. Viszont a pedofilbotrány kirobbanása és Magyar Péter feltűnése ezt megváltoztatta. A problémát abban látja, hogy leginkább az ellenzéki szavazók kíváncsiak Magyarra, aki így tovább oszthatja az ellenzéket. Úgy gondolja, hogy nehéz megfogalmazni általánosságban mire fognak figyelni a választók, de a helyben fontos problémák megjelenítése lehet a megoldás. Véleménye szerint a szavazók pedig mobilizálhatóak az uniós vagy helyi szintű változások lehetőségével. Budapesten a jelenlegi városvezetés újrázását tartják kedvezőnek, és több budapesti kerületi győzelmet is valószínűnek tart, mint amennyit 2019-ben sikerült aratni. Szintén sikerként értékelné, ha több megyei jogú városban sikerülne győznie az ellenzéknek, mint 5 éve. Az EP-választásokon pedig a 2019-ben megszerzett két mandátum megtartását tűzik ki célul.

Arató Gergely, a Demokratikus Koalíció frakcióvezető-helyettese sajnálattal vette tudomásul, hogya korábban felfutó érdeklődés a gyermekvédelemmel kapcsolatban lecsengőben van.Úgy tartja, hogy az ellenzék hosszú távon akkor lehet sikeres, haolyan szavazókat szólít meg, akik azt érzik, hogy a politika nem róluk szól. A kampányban a választások valódi tétjét kell bemutatni és ezzel mozgósítani a szavazókat. Úgy látja, hogy pénz nélkül kampányolni nehéz, de nem lehetetlen akkor, ha a szükséges munka el van végezve. Karácsony Gergely újraválasztását és a mögötte lévő stabil közgyűlési többséget is fontosnak tartják. A 2019-ben a megyei jogú és közepes városokban megszerzett pozíciók megtartása mellett újabbak szerzése a céljuk. Ahol pedig nem sikerül ott egy kompetens és erős ellenzék működtetése a megoldás. Az EP-választásokon a Fideszt kisebbségbe szeretnék szorítani.

Szakmai panelbeszélgetés:

Tóth Enikő, az aHang kampányfőnöke arra hívta fel a figyelmet, hogy új témát sokszor nagyon nehéz bevezetni a nyilvánosságba. Véleménye szerint a személyességnek még mindig nagy ereje van. Továbbá nem látja úgy, hogy a leegyszerűsítő, gyorsan befogadható üzeneteket száműzni kellene a kampányokból. Ugyanakkor szeretné, ha a hasonló üzenetekkel való visszaélés nem lenne jellemző. Szerinte a kormányzat mögötti kommunikációs gépezet lassan megtalálja az ellenszert Magyar Péterre is.

Erdélyi Zsolt, reklámszakember szerint kampányolni egyáltalán nem jó, de annál fontosabb. Meglátása szerint a politikusok nem igazán nyitottak a kampányok szakmai aspektusait illetően. Úgy véli, hogy a figyelem felhívása nem erőforrás, hanem megfelelő stratégia és taktika kérdése. Sérelmezi, hogy a hazai pártok nem tudnak új témákat beemelni a közbeszédbe, sokszor pedig meg sem próbálják. Az előbbi mellett a hazai pártokból a hitelességet hiányolja. Véleménye szerint az ellenzéki pártoknak kár a Fidesz médiafölényére hivatkoznia, mivel a pártok a szakértelmet, a hitelességet és a munkát gyakran kihagyják a kampányaikból.

Nyáry Krisztián író, kommunikációs szakember úgy gondolja, hogy egy jó politikus folyamatosan kampányol. Véleménye szerint az érdemi politika csinálás és a valódi kormányzás helyét a kampány veszi át. Szerinte szükség lenne bonyolultabb üzeneteket is eljuttatni a választókhoz. Erdélyi Zsolttal egyet ért abban, hogy a pártoknak nincsenek stratégiái, de ha vannak sem tartanak fél évnél tovább. Úgy látja, hogy a választók már nem hiszik el az ellenzéki pártoknak, hogy győzni tudnának. Ugyanis ez már számtalanszor nem sikerült nekik. Az ellenzék egyetlen esélyének azt tartja, ha a Fidesz hibázik, és azt a pártok ki is tudják használni.

Czuk Dorotttya, a Ferencvárosi Polgármesteri Hivatal sajtófőnöke szintén úgy látja, hogy a Fideszen kívül a pártoknak nincsenek meghatározott stratégiáik. Sok munkával, jól meghatározott stratégiával és világos célokkal tart sikeresnek egy kampányt. Erre pedig szerinte Baranyi Krisztina az egyik jó példa. Mivel világos, hogy annyi pénz nem áll az ellenzéki pártok rendelkezésére, mint a Fidesznek ezért szerinte nem is kell ezeknek a pártoknak ugyanúgy kampányolnia, a hasonló helyzet pedig véleménye szerint kreativitást igényelne. Tart attól, hogy az ellenzék a meglévő pozíciói közül veszít majd néhányat a választásokon, illetve a Fidesz nagyarányú győzelmét sem tartja kizártnak.

 Eu Co Funded En

A Republikon működését az Európai Unió támogatja. Az eseményen kifejtett nézetek és vélemények nem feltétlenül tükrözik az Európai Unió véleményét. Ezekért sem az Európai Unió, sem a támogatást nyújtó szervezet nem tehető felelőssé.