"Továbbra is a televízióból tájékozódik a magyar lakosság legnagyobb része, önbevallás alapján a televíziók közül az RTL Klub hírműsorait nézik a legtöbben, a második legnépszerűbb pedig a TV2, ez a két adó vonzza napi szinten a legtöbb érdeklődőt az összes médium közül. – emeli ki a Magyar Narancs az Intézet legfrissebb elemzéséből, amelynek legfontosabb megállápításai:
• Összességében azt látjuk, hogy továbbra is a televízióból tájékozódik a magyar lakosság legnagyobb része. Az RTL Klubot nézik a legtöbben, szorosan második a TV2, ez a két adó vonzza napi szinten a legtöbb érdeklődőt az összes médium közül.
• A válaszadók 56 százaléka tájékozódik internetes hírportálokról, a három legnépszerűbb portál az Origo, Index és a 24.hu.
• A politikai kommunikációnak egyre fontosabb terepe a közösségi média, nem véletlenül: a kutatásban szereplő médiumok közül napi bontásban egyértelműen a Facebook az ’úr’, a válaszadók fele napi rendszerességgel látogatja. Ennek ellenére megfigyelhető egy erős ellenmag: a válaszadók közel egyharmada azt nyilatkozta, soha nem facebookozik. Egyre fontosabb lett az utóbbi években az Instagram is, amit a kitöltők egyharmada használ, ám 60%-uk egyáltalán nincs jelen ezen az oldalon; összeségében mégis majdnem annyian használják napi rendszerességgel, mint ahányan a köztévét nézik.
• A 18-39 éves korosztály 65 százaléka használja az Instagramot, így az egy kulcsfontosságú eszköze a fiatalabb szavazók megszólításának.
• A televíziós hírműsorok közönsége és a hírportálok olvasói között éles demográfiai törésvonal húzódik, TV-ből elsősorban az idősebbek és alacsonyabb végzettségűek, valamint a községben élők tájékozódnak. A hírportálok jobban elterjedtek magasabb végzettségű, fiatalabb, nagyvárosi válaszadók körében.
• A médiafogyasztási szokásokat jobban befolyásolja a társadalmi helyzet, mint a politikai hovatartozás. Médiafogyasztás tekintetében a bizonytalan szavazók gyakran jobban különböznek mind az ellenzéki, mind a kormánypártok szavazóitól, mint az ellenzékiek és kormánypártiak egymástól. Ennek oka a bizonytalanok apolitikus hozzáállása is lehet.
A kutatás nem, kor, településtípus, végzettség szerint az ország felnőtt lakosságára reprezentatív, 5000 fős minta alapján, személyes megkérdezéssel készítette a Závecz Research 2021. január 8. és február 4. között.
A Republikon működését 2018-21 között az Európai Unió
„Europe for Citizens" programja támogatja.